Page 10 - Inkijkexemplaar-Ecommerce-niveau-2
P. 10
E-commerce in de praktijk 1
Verkoopkanalen combineren
Steeds meer winkels hebben meerdere verkoopkanalen. Naast een “stenen” winkel hebben
Inkijkexemplaar
ze ook een webshop. Dit heeft als voordeel dat ze twee groepen klanten kunnen bedienen,
de gemaks-shoppers en de fun-shoppers!
Multi-channel marketing
Als winkelier kun je dus meerdere verkoopkanalen hebben om je producten te verkopen.
Je kunt natuurlijk ook meerdere kanalen gebruiken om je winkel en producten te promoten
(ofwel reclame maken voor je producten). We noemen dit multi-channel marketing.
Voorbeelden van multi-channel marketing zijn:
A. Advertenties op internet
B. Producten promoten in je nieuwsbrief
C. Promotie in je winkel met displays
D. Promotie op je website met banners
E. Promotie via televisiereclame
F. Promotie via reclamefolders
1.2 Cross-channel, mix de verkoopkanalen in de praktijk
Door de technische ontwikkelingen zijn nieuwe mogelijkheden ontstaan voor het promoten
en verkopen van producten. De verschillende kanalen worden gemixt. Een voorbeeld van het
mixen van kanalen zien we bij het bedrijf Tesco. Tesco is een supermarktketen uit Engeland.
Ze hebben in Zuid-Korea op een bijzondere manier kanalen gemengd.
Het lijkt alsof deze klant voor een schap staat. Ze staat echter voor een wand met afbeeldingen van
producten. Met haar mobiel scant ze de producten die dan direct besteld worden.
Op diverse trein- en busstations heeft Tesco displays geplaatst met afbeeldingen van produc-
ten. Reizigers kunnen deze producten scannen met hun smartphone. Na het scannen worden
de producten doorgestuurd naar een magazijn. De producten worden hier verpakt en verzon-
den naar de klant. Nog voor de klant in huis is, zijn de producten al afgeleverd door Tesco!
9