Page 32 - Inkijkexemplaar-Ecommerce-niveau-2
P. 32
9 E-commerce in de praktijk
HOOFDSTUK 9
Inkijkexemplaar
9 Opbrengsten en kosten van een webwinkel
Anita: Jim,
maken we straks
wel winst met
onze webwinkel?
Natuurlijk willen Jim en Anita winst maken met hun webwinkel. Maar wat is winst precies en
hoe weet je dat je winst hebt gemaakt? In dit hoofdstuk laten we zien hoe Jim en Anita dit
kunnen berekenen.
9.1 De brutowinst op je product
Bij online verkoop heb je, net als bij de verkoop in een fysieke winkel, te maken met de inkoop-
prijs en de verkoopprijs van een product.
Naast de inkoopprijs van het product zijn er ook nog andere kosten waar Jim en Anita reke-
ning mee moeten houden. Denk hierbij aan:
Verpakkingskosten
Voordat het product kan worden verstuurd moet het eerst worden ver-
pakt. Dit verpakkingsmateriaal, bijvoorbeeld een doos, moeten Jim en
Anita inkopen. Bij de verkoop van andere producten wordt ook vaak
gebruik gemaakt van opvulmateriaal. Dit opvulmateriaal zorgt ervoor
dat het product niet heen en weer rammelt in de verpakking en daardoor kan beschadigen.
Wat kost dat? De kosten voor het verpakkingsmateriaal voor het versturen van een cap bedra-
gen ongeveer € 0,35 tot € 1,35 per verzending.
68