Page 32 - Inkijkexemplaar-Ecommerce-niveau-2
P. 32

9                                        E-commerce in de praktijk








                    HOOFDSTUK 9

              Inkijkexemplaar



               9  Opbrengsten en kosten van een webwinkel





                                                Anita: Jim,
                                                maken we straks
                                                wel winst met
                                                onze webwinkel?















               Natuurlijk willen Jim en Anita winst maken met hun webwinkel. Maar wat is winst precies en
               hoe weet je dat je winst hebt gemaakt? In dit hoofdstuk laten we zien hoe Jim en Anita dit
               kunnen berekenen.


               9.1 De brutowinst op je product

               Bij online verkoop heb je, net als bij de verkoop in een fysieke winkel, te maken met de inkoop-
               prijs en de verkoopprijs van een product.


               Naast de inkoopprijs van het product zijn er ook nog andere kosten waar Jim en Anita reke-
               ning mee moeten houden. Denk hierbij aan:


               Verpakkingskosten
               Voordat het product kan worden verstuurd moet het eerst worden ver-
               pakt. Dit verpakkingsmateriaal, bijvoorbeeld een doos, moeten Jim en
               Anita inkopen. Bij de verkoop van andere producten wordt ook vaak
               gebruik gemaakt van opvulmateriaal. Dit opvulmateriaal zorgt ervoor
               dat het product niet heen en weer rammelt in de verpakking en daardoor kan beschadigen.


               Wat kost dat? De kosten voor het verpakkingsmateriaal voor het versturen van een cap bedra-
               gen ongeveer € 0,35 tot € 1,35 per verzending.









             68
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37