In veel methodes behandelen we het vinden van zoekwoorden. Om zoekwoorden te vinden gebruikten we twee tools: De Google Zoekwoordplanner en Ubersuggest. De zoekwoordplanner is een onderdeel van Adwords en geeft naast zoekwoordsuggesties ook de maandelijkse zoekvolumes. Ubersuggest geeft alleen zoekwoordsuggesties.
Zoekwoordonderzoek
In veel methodes behandelen we het vinden van zoekwoorden. Om zoekwoorden te vinden gebruikten we twee tools: De Google Zoekwoordplanner en Ubersuggest. De zoekwoordplanner is een onderdeel van Adwords en geeft naast zoekwoordsuggesties ook de maandelijkse zoekvolumes. Ubersuggest geeft alleen zoekwoordsuggesties.
Wijzigingen Adwords.
Google heeft recent een flink aantal drempels opgeworpen voor de toegang tot de zoekwoordplanner. Je moet vele horden nemen om op de juiste pagina te komen en eenmaal op deze pagina worden niet meer de maandelijkse zoekvolumes getoond, maar alleen nog een bandbreedte, bijvoorbeeld een zoekvolume van 1-1000 per maand. Alleen de grotere adverteerders hebben nog toegang tot de exacte zoekvolumes. Voor veel gebruikers, waaronder studenten, is dit problematisch omdat kennis van de exacte zoekvolumes noodzakelijk is voor het vindbaar maken van webpagina’s
Adwords API en de verkoop van zoekwoorden.
Grotere bedrijven hebben ook de mogelijkheid om via een API toegang te krijgen tot de zoekvolumes. API staat voor Application Programming Interface. Dit is een set definities die het mogelijk maakt dat computers onderling communiceren. Met een Adwords API hebben bedrijven rechtstreeks toegang tot de Adwords database waardoor ze via deze weg zoekvolumes in een eigen gemaakt dashboard kunnen laden.
Een aantal van deze bedrijven biedt nu zoekwoorden te koop aan, meestal in een abonnementsvorm. Een voorbeeld hiervan is https://keywordtool.io. Voor $88,00 kun je toegang krijgen tot de zoekvolumes.
Neil Patel en Ubersuggest
Het eerder genoemde Ubersuggest is vorig jaar gekocht door Neil Patel. Neil is een Amerikaanse SEO goeroe en werkt voor grote bedrijven. Ook Neil heeft een API van Adwords en dus toegang tot de zoekvolumes. Met deze toegang voorziet hij Ubesuggest van de zoekvolumes en in tegenstelling tot de andere bedrijven doet hij dat gratis. Zijn redenatie hierbij is dat de vele extra bezoekers die hij nu krijgt, voldoende leads opleveren voor zijn betaalde activiteiten.
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden (of zinnen) zijn de woorden die mensen gebruiken als ze met de zoekmachine op zoek zijn naar informatie. Door middel van zoekwoordonderzoek kun je onderzoeken welke woorden bijvoorbeeld worden gebruikt door mensen die opzoek zijn naar een heggenschaar. Als je weet welke woorden er gebruikt worden kun je deze opnemen in je webpagina’s. Vaak wordt er gekozen voor een mix van woorden met lage en hoge zoekvolumes. Webpagina’s worden meestal geoptimaliseerd voor 3 zoekwoorden.
Wij hebben getest of de zoekwoordvolumes die worden gegenereerd door Ubersuggest ook werkelijk de correcte volumes zijn en dat blijkt inderdaad het geval. Ons advies is dan ook om voor vragen en opdrachten in de methodes waarbij zoekvolumes belangrijk zijn gebruik te maken van:
https://neilpatel.com/ubersuggest
Opmerkingen of suggesties? Laat een reactie achter!